A főváros kocsmatörténetét bemutató sorozatunk az utolsó előtti állomásához érkezett!
Első írásunkban egészen a régmúltba mentünk vissza, hogy a korai budai és pesti kocsmák nyomába eredjünk, majd egy elképzelt 19. századi napot töltöttünk Petőfiék Pest-Budáján.
Legutóbb a 20. század első felét jellemző kávéházi aranykort mutattuk be, amelynek a véres második világháború vetett véget. Most 1945-től 1989-ig, az államszocializmus bukásáig tartó 44 évet vizsgáljuk meg: hogyan, hol és mit ittak eleink az “átkosban”?
A békeidők után
A kocsma ideája egy hely, ahol pénzért cserébe mások társaságában, de nem szükségszerűen másokkal együtt tudjuk elfogyasztani szeszes italunkat. Ezért nemcsak egy arra dedikált vendéglátóipari egység lehet kocsma, de a kocsmafunkciót betöltheti a kávéház, egy étterem pultja, garázsbeli italkimérés, trafik vagy egyéb, még kevésbé világi helyek.
Az alkohol élvezetén kívül a kocsma a helye a hírek és gondolatok cseréjének is, ennél fogva agora funkciója is van, amelyet jól bizonyít a mondás, mely szerint, ha egy falu kocsmája vendégek hiányában bezár, akkor annak a településnek vége van. Ebben a koordináta rendszerben vizsgálva a kocsmák a huszadik század folyamán is mindig betöltötték funkciójukat, igaz, nem kerülték el őket a nagy változások.
Az 1945-től 1948-ig tartó második világháború utáni éveket hazánkban az újjáépítés, a borzalmak lassú feldolgozása és az óvatos optimizmus légköre hatotta át, ám a szovjet érdekszférába került országnak nem volt valódi, önálló lehetősége az útkeresésre.
Ugyan a Rákosi-rendszer már 1956 előtt politikai és gazdasági zsákutcának bizonyult, de a Kádár János nevével fémjelzett, egészen a rendszerváltásig terjedő időszak rezsimje képes lett arra, hogy tartósan is berendezkedjen.
Ez a gulyáskommunizmusnak, a legvidámabb barakk idejének is nevezett korszak a magyar vendéglátásra és kocsmakultúrára olyan erősen nyomta rá a bélyegét, hogy nyomait a mai napig fellelhetjük Budapesten is. Ebbe pillantunk most bele egy-egy jelenségen és műalkotáson keresztül – nem átfogó képet, csak metszeteket kínálunk Nektek.
Alkoholizmus: nem ok, hanem rendszertünet
A háború, a holokauszt és az orosz megszállás által traumatizált lakosság nem is ocsúdhatott fel a történtekből, máris egy totalitárius diktatúra díszletei között találta magát, amely alapjaiban forgatta fel az emberek addigi életét.
A paraszti kisbirtokos mezőgazdaság erőteljesen hanyatlott a földek állami tulajdonba kényszerítésével párhuzamosan: ez azt is jelentette, hogy az addigi jelentős házi bortermelés visszaesett, illetve jelentős tömegek vándoroltak új munkalehetőségeket keresve a városokba.
A városok jellemző itala hagyományosan a sör volt, a tervgazdaság pedig sosem fukarkodott azzal, hogy ezt a sörigényt kielégítse.
Igaz, az állami sörgyárakban gyártott nedű a legtöbb esetben is csak kétes minőségű, gyenge és híg lager volt, alkoholfoka olykor csak 3, alig 4%-os. Melléjük a rendszer “kommersz” szeszeket kínált, amelyek gyakorlatilag aromákkal dúsított tisztaszesz-párlatok voltak, amiket konyak vagy pálinka néven hoztak forgalomba.
A tipikus menü pár korsó sör, melléjük néhány “tüske” elfogyasztása volt az erősebb hatás érdekében. Nem csak a kocsmában, olykor a munkahelyeken vagy már a reggeli vonaton is feltűnt ez a népszerű kombináció. A jelenségre érzékletesen világít rá a Magyar retro című dokumentumfilm sajátos hangulatú részlete:
Az alkoholizmus olyan általános társadalmi jelenséggé vált, amivel a legfelsőbb szinteken is foglalkozni kellett, majd propagandát gyártani ellenne; népegészségügyi, kriminológiai termelékenységi és társadalmi hatásai már letagadhatatlanok voltak – ráadásul az alkoholizmus az úgynevezett “szocialista embertípus” képébe is nehezen volt beilleszthető. Az alkoholizmus általános jelensége beivódott és visszatérő gag lett a szarkasztikus pesti humorban is: “Egy részeg hány a Lenin szobornál. Odamegy hozzá a másik és megszólítja: – Miért nézi, ha nem bírja?”
Italboltok és presszók
Az államosítások nemcsak a földművesek életét változtatták meg, előbb-utóbb feltűntek az élet majdnem minden területén. 1948-tól a kávéházakat és a kocsmákat is államosították, így jöttek létre a mai napig fellelhető “presszók” és italboltok, a két előbbi kategória szocialistára formált leszármazottai.
Természetesen a jól működő egységek ilyen felforgatása a színvonal világos és tartós esésével járt együtt, a vendéglátás kultúrája hanyatlott minőségében is.
Ahogyan Petri György (Hogy elérjek a napsütötte sávig) is megörökíti ezen újraszabott fővárosi helyek miliőit, láthatjuk, hogy a fogyasztás és a betérők perspektívái is változtak a háború előtti konszolidáltabb állapotokhoz képest:
“Szokványos nyári éjszakának indult.
Sétáltam kocsmáról kocsmára.
Talán éppen a Nylonban ittam,
a HÉV-végállomás mellett, a Margit hídnál
(vagy azt akkor már lebontották?). Nem tudom,
lehet, hogy a Boráros téren.
Ezek a séták mindig
reggelig vagy épp két napig tartottak,
és akárhová vezettek.
Mindenesetre, valahol ültem, ittam.
(Akkor még akármit – kostolódó ifjúság.)
Még nem olvastam a kocsmákban,
nem, nem, még nem temetkeztem
könyvbe-újságba, nem fixíroztam az asztal lapját.
Még nem idegesített fel, ha szóltak hozzám.
(…)
Hiszen ûzött voltam és zavaros,
mint a fölkavart iszap akkoriban, és
csak ezekben az “Eszpresszókban”, “Büfékben”
érezhettem némi álfölényt
a nélkülözés és hajléktalanság valódi nyomorultjai között.”
A presszók apró, szűk vendégtérrel rendelkező egységek voltak, ahol gyorsan lehetett egy kávét inni, de ugyanúgy kiszolgáltak égetett szesszel és palackos sörrel is. Ennivalóként különböző hideg szendvicseket választhatott a vendég. Az italboltok, borozók, talponállók pedig inkább a folyó borok és csapolt sörök otthonaivá váltak: meló előtt és meló után is.
Vadkelet?
Tehát a szocializmusbeli kávéházi- és kocsmakultúra jelentős minőségi visszaesést jelentett és a változatosságot sem lehet az erények között említeni: e mellé jön a borok és sörök alacsony színvonala, az alkoholizmus tömegessé válása.
Bár a hatalom az államosítással éppen a szervezkedéseknek akarta elejét venni, hosszú távon világos volt, hogy egy újabb közegészségügyi nehézséget fog jelenteni az életmód ilyen mértékű átalakulása.
Természetesen ezzel együtt mégsem lehet azt mondani, hogy a kocsma intézménye Magyarországon halott lett volna, sőt, düledező keretei között olykor a művészet, az irodalom és a zene is szedett fel új képeket, arcokat és hangokat:
“Langyos sörök, hideglábú lányok,
Hogy a pokolban történhetett meg,
Kérdem a kocsmában, ahol állok,
Hogy megint itt vagyok veletek?
(…)
Langyos sörök, hideglábú lányok,
Hogy a pokolban történhetett meg,
Kérdem a kocsmában, ahol állok,
Hogy megint itt vagyok veletek?
(…)
Megvagyok, bár egy fillérem sincsen,
Valaki szól: “Itt van, testvér, igyál!
Magyarok vagyunk, vagy mi az Isten!”
(Hobo Blues Band: Éjszakai Budapest Blues)